Stenar, slaver och grått, grått grått

Här kommer då en ganska utförlig beskrivning över min och Peters resa till Riga.

Tisdag
Vi åkte in till Uppsala strax efter 10, och tog en morgonkaffe på Coffeehouse by George. Tåget till Sthlm gick strax efter 11. Väl framme där gav vi oss ut på jakt efter en Gina Tricot-butik, men lyckades tydligen missa iaf två som var precis framför näsan på oss. Lunchen intogs på Pizza Hut, mycket trevlig restaurang, med väldigt goda pizzor.
efter en espresso till Peter och en Ristretto till mig (hurra, de finns i Sverige!) satte vi oss på bussen ut till Frihamnen.

Still in Stockholm



Väl där möttes vi av en jättelik båt, ren, fräsch och riktigt tjusig. Det var dock båten bakom denna, som inte syntes, som vi skulle åka med. Rostig, ganska liten och lite lagom sjabbig. På båten spelades schlagerdisco/technopop á la 80/90-talet. Samma skiva. Konstant. Då särskilt Günthers "You touch my tah-la--la". När vi åt. Peter åt oxfilé med pulvermosvitlökspuré för 180 spänn, jag fick ofärdig ugnsbakad lax med barnmatspuré, mango till.

Efter middagen började det roliga. Jag får njurstensanfall. Vad är sannolikheten? På en båt mitt ute på Östersjön. Jag låg nere i hytten med väldigt ont, och Peter gav sig av för att hitta läkaren. Vilken läkare! Helt underbar!

En rysk/lettisk kvinnlig doktor, som såg lite barsk ut, men som var otroligt trevlig och mysig, dök upp efter Peter. När vi på blandad svenska/ryska/engelska lyckats få henne förstå vad det var frågan om, dunkade hon på båda njurar (högra: AJ), sen tog hon fram en spruta och två behållare med något pulver som hon blandade med någon vätska, körde in sprutan i armen. Och sprutade på. Tror aldrig jag fått så mycket inkört i armen på en gång förut. Gjorde lite ont uppe i axeln, vilket hon verkade ha väntat på, eftersom hon började massera där. Efter ca fem minuter så slutade det göra ont, och jag var lika avslappnad som ett bananskal. Vad var det egentligen för något hon gav mig?
Sedan frågade doktorn, som hette Natalia, om jag drack öl. Jag svarade nej, varav hon säger: Why not? och gör en fin gest som visar att mycket öl sköljer ur stenarna direkt. Lite skillnad mot svenska läkares rekommendationer. Sedan fick jag order att vila en timme, och sen gå och se showen.
Just det tänkte jag och Peter, en timme ja. Vi trodde ju jag skulle bli tvungen att stanna på båten när vi skulle gå iland dan efter.

Ca en timme senare piggnar jag till ordentligt, ingen yrsel, inget illamående, bara pigg o glad utan smärta. ???, tänkte vi, vad var det för någon medicin? Men vi stannade i hytten och vilade oss iaf.

Onsdag:
På morgonen, eftersom det började göra ont igen, hämtade Peter Natalia, hon gav mig en liten förpackning med fyra tabletter, samma medicin, som dagen innan. "Two now, one tonight, see me six o'clock ikväll".
Jag tog två tabletter,  det gick ca 20 min och det började släppa.
Kl 11 gick vi av båten och in i Riga. Möttes av strålande solsken och blå himmel. Samt en himla massa grå byggnader. Vi traskade iväg, förbi ett flertal biltvättar, stomatologiska klineker och små kyrkor, för att så småningom hamna i gamla stan, Vicriga. Domlauka, den jättelika domkyrkan var väl lite häfitg, men annars var det inte jättemycket att se. Vi tog oss vidare ut ur gamla stan mot Centraltigur, en av Europas största matmarknadersom ligger inhyst i sex enorma zeppelinarhangarer från 1915. Den var ganska häftig att se, trots att Peter blev attackerad av en ettrig liten pygmétant, som slog honom med väskan (haha)

Sen drog vi oss mot parkområdet på vår lilla karta, där visade sig Frihetsmonumentet ligga. Det var nog det vackraste i hela Riga, inkl parkområdet det står i. Upp i panoramahissen, 27 våningar på Hotell Reval, högt, men fin utsikt över staden.
Sen blev det mat, Hesburger, två stora plusmål för 70 kr. Mycket bra pris. Ockupationsmuséet fick också ett besök, snygg utsida, men det mesta där inne hade vi sett, hört eller läst om på andra ställn. Var egentlige toaletten vi var ute efter ;o)
image38
Utsikt från hissen, dock inte högst upp. Grå stad?

Tillbaka på båten ca 16.00. Lite taxfreeshopping, Vit toblerone, djungelvrål och Baileys.
På kvällen deltog vi i Musicquiz. och kom på andraplats. Efter lite fusk från de som rättade, men det bjuder vi på. En Anthon Bergask med vindruvor i Muscatvin fick vi. Precis det som vi diskuterat innan quizen och sagt "usch, dom är inte goda", så den tänker vi skänka till Farmor.

Doktorn tog blodtryck, dunkade på högersida, och sa åt mig att ta en till tablett, sen var det bra. Senare mötte vi henne på arcadedeck, med varsin cola i handen. Hon stannade till, kollade in våra burkar. " No, no no. Not cola. Beer, beer, beer!" Sade hon och log glatt åt oss. Jag körde alkoholfritt hela kvällen, eftersom jag inte hade en susning om vad jag hade för medicin i kroppen. Hehe. Mina alkoholfria drinkar hade jätteroliga neonpinnar i sig, som vi lekte lite med för att fördriva tiden. Vi hade bestämt oss för att hålla oss uppe till den beryktade "showen", som började 23 svensk tid. Halv nio ramlade vi i säng, hysteriskt fnissiga orsakat av för lite sömn, mat och världens fånigaste dansband från Bulgarien. Vi låg och fäktades med neonpinnarna, innan vi somnade.


Torsdag
Den bästa dagen på hela resan, men det får ett eget inlägg.

Slutsats av vår Rigatripp:
ca 80% av alla på båten dit var slaviska män, oftast med en öl el vodka i handen
Många av kvinnorna bar päls, gärna leopardmönstrad
Rysk medicin (drog?) hjälper på ca 5 min, hurra!
Maten på båten var usel, definitivt inte prisvärd
Vit toblerone är otroligt gott till en kopp kaffe
Riga är dåligt på att skylta
27 våningar är vääldigt högt
Bulgariska dansband i glitterkostym är lika kliché som det låter
Båt är onödigt att åka för ofta


Kommentarer
Postat av: Peter

och när blir det skrivet något om den där torsdagen egentligen? Jag bara undrar...;)

2008-03-24 @ 10:35:37

Lämna tassavtryck ;o) :

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0