Är jag för ifrågasättande?

Har precis skrivit klart en diskussionsuppgift om läroplanen. Ska bli väldigt intressant att se vad jag får för respons. Jag har lärt mig från tidig ålder att ifrågasätta allt, eftersom det är så man lär sig. Läroplanen består av ett antal fina meningsuppbyggnader som på ett väldigt abstrakt sätt takar om skolans värdegrund och uppdrag. Väldigt abstrakt. Det finns inga konkreta fröslag på någonting, utan det är helt upp till varje lärare att tolka och utföra dessa riktlinjer helt efter eget huvud. Vilket jag tycker känns lite skumt. Ge oss en riktigt läroplan, med praktisk handledning i frogår som jämställdhet, rättigheter och medmänsklighet. Min uppfattning om rättvisa eller jämställdhet kan mycket väl skilja sig från andra människor, vilket den säkerligen också gör. Men vad är det som säger att min uppfattning är den rätta, och att det är den jag ska lära ut?

 "Förskolan ska motverka traditionella könsmönster och könsroller"
Lpfö §1


Men på vilket sätt? Och vilka mönster/roller är det man ska motverka? Detta framgår inte alls. Ovh det är det här jag ifrågasätter, eftersom alla människor har sina egna erfarenheter och tolkar utifrån sitt eget perspektiv, detta går inte att komma undan. Utan tydla praktiska hänvisningar innebär läroplanen i dagsläget att lärarna undervisar eleverna utifrån det de anser vara viktigt. Man kan ju bara hoppas att de är för jämställdhet, och anser att alla människor har lika värde. Annars blir man nästan lite orolig...

Kommentarer

Lämna tassavtryck ;o) :

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0