RA

Helgen har varit ganska lugn, i lördags var vi i Stockholm en sväng, tänkte skriva mer om det i ett annat inlägg.

 Däremot så har jag återigen haft problem med lederna, då framför allt händer, armbågar och axlar. För er som inte vet är jag reumatiker, fick diagnosen Reumatoid Artrit (RA) när jag var 11 år, och har haft stora problem till och från. Just nu går jag inte på några starkare mediciner för det, men det kanske kommer utvärderas. Väntar på att få en remiss till reumatologen här i Uppsala nu i vår. Grejen med min reumatism är att den inte direkt syns. Visst, jag har lite krokiga fingrar, men annars ingenting. Detta gör att det blir lite svårare för omgivningen att förstå. Det som inte syns, finns inte. Men, så är det verkligen inte.
Det är också väldigt olika från dag till dag, och ofta kommer det i skov, jag kan ha en längre period när det gör ont om jag anstränger mig för mycket eller går för långt, men  det kan ocksp (som nu) värka och smärta konstant. Oavsett om jag ligger stilla i soffan eller är upp och rör på mig. Det svåraste med att ha sån värk är att det blir jobbigt att skriva och sköta skolarbetet, men också att det blir väldigt svårt att ta sig upp ur sängen på mornarna. Stelhet och värk, samt extrem trötthet orsakat av smärtan gör att jag oftast inte kommer upp kl. 6. Då ligger jag kvar i sängen, slumrar och "värmer upp" lederna. Vilket gör att det är lätt att missa tidiga morgonföreläsningar eller seminarier.

Men envis som jag är går det mesta bra ändå, även om det tar lite längre tid att bli klar med saker och ting. Nu vet ni som inte visste innan iaf =)


, ,

Kommentarer

Lämna tassavtryck ;o) :

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0