Ständigt detta genus

Jag är förföljd. Av genus. Det går helt enkelt inte att komma undan det. Sitter här med en kopia av Genuspraktikan som jag har börjat läsa i. Finns med i precis allting hela tiden. Oftast står det dessutom samma saker, vilket gör att det, tyvärr, känns ganska uttjatat efter en termin på lärarprogrammet. Och jag vet att jag kommer få se och läsa betydligt mer om det. Det är självklart att genusperspektiv är viktigt. Men snälla, ge mig något nytt! Samma källor, samma professorer, samma konstateranden och "upprörande" faktan. Nej, tjejer och killar behandlas ännu inte likvärdigt. Men i jämförelse är vi åtminstone på god väg, vilket är mer än vad som kan sägas om många andra länder. Se bara på häxbränningen i Papua Nya guinea häromdagen... Så ge mig något annat än genus att bita i, om så bara för ett tag, innan jag blir en av alla de som tröttnat så att de skiter fullständigt i genusfrågan, och bara kör på som vanligt.





, , ,

Kommentarer

Lämna tassavtryck ;o) :

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0