Dag 8 - Ett ögonblick

Den här var lite svår, men rent spontant kom jag att tänka på när jag lyckades fånga min första fisk. Jag tror att jag var runt 10 år, och hela familjen hade åkt ut till Hälleflysjön för att fiska. Det fanns en flytbrygga på ena sidan sjön, och några fasta längs med kanten.

Jag gick på den lilla stigen längs med sjön. Det var lite otäckt, gräset var högt på bägge sidor om stigen, och vi hade sett några ormar ringla här och där. Jag gick själv, mina föräldrar och syskonen stod utspridda längs med sjön. Det var en härlig sommardag, en del mygg som susade i luften, men lugnt och stilla. Solljuset strilade ner mellan löven.

Jag hade siktet inställt på flytbryggan, för där fanns det fisk. Det hade jag bestämt. Jag gick ut på spången som ledde till bryggan, och ryckte till. En svart orm ringlade snabbt över spången. Först frös jag till, skulle jag vända och gå tillbaka till de andra? Så hörde jag ett plask, och ett till. Fiskar! Jag tog ett hårt tag om fiskespöt, och gick ut på flytbryggan. Det gungade till, och jag letade efter balansen. Överallt ute i vattnet kunde jag både se och höra fisk som kom upp till ytan och plaskade runt.

Det dröjde inte alls länge innan jag fick napp. Lätt panikslagen ropade jag över sjön till pappa och mamma. Jag försökte hålla emot och dra upp den, men lyckades inte. Efter bara en liten stund hade fisken släppt. Besviken vände jag tillbaks mot stigen, men mötte pappa som kommit för att hjälpa mig. Jag kastade ut igen och väntade spänt. Efter flera försök så hände det, en fisk nappade! Det var tungt, men med pappas hjälp lyckades jag kämpa emot, och till slut landade den på bryggan. En vacker, silverglänsande laxöring på lite drygt 1,5 kg. Vilken stolthet jag kände, min första fisk och den var stor! Jättestor tyckte jag.

Jag kommer fortfarande så tydligt ihåg det ögonblicket när jag fick upp fisken på bryggan, och förstod att jag fångat min första fisk. Lycka, stolthet och glädje. Och givetvis en smula "hahaha" åt syskonen, jag var den enda som fick en fisk den dagen. Hur den smakade vet jag däremot inte. Den såldes till en stolt farmor för 50 kronor. Och enligt farmor var den jättegod!




Vid ett annat fisketillfälle nu i somras. Ute med båt i Vristulven.

Kommentarer

Lämna tassavtryck ;o) :

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0