Dag 9 - Min tro

Vad tror jag på? Islam, kristendom, judendom, buddhism eller hinduism? Asatron, den romerska elle den grekiska gudamytologin?

Nej, ingen av de ovanstående religionerna har någonsin fallit mig i smaken. Missförstå mig inte, jag tycker att religion är bland det mest spännande som finns. Alla berättelser, myter och konflikter. Men om jag själv får välja så föredrar jag just att se dem som berättelser, och inte som ett sätt att leva. Av de ovanstående är det nog buddhismen som tilltalar mig mest.

Nej, min tro består inte av någon religion, eller ens några regler. Jag tror på människans fria vilja, och på hennes förmåga att finna styrka i sig själv, och klara mer än vad man först trodde var möjligt. Jag tror att alla människor har något inom sig, som gör att de orkar resa sig upp var gång de faller. Det gäller att hitta styrkan inom sig, och våga försöka. Jag tror att man alltid har ett val. Det är oftast inget lätt val, snarare tvärtom, men i slutändan gör du ändå ett val, ansvaret ligger hos dig. Man kan välja den lätta eller den svåra vägen, men det är alltid du som väljer. Ibland kan livet välja åt en, men då blir det du som väljer hur du ska hantera detta. 
Jag tror också på respekt och allas lika värde. Att respektera alla människor, oavsett hudfärg, kultur, språk, sexuell läggning, social klass eller kön. Alla människor har något att tillföra, att bidra med. Ibland kan det vara svårt att förstå vad, men det finns där någonstans. Sedan är det de handlingar du väljer att göra som bestämmer hur du blir bemött av andra, för att återkomma till valet. 

Kanske en smula komplicerat, men nu får ni ändå en inblick i vad jag tror på, eller kanske snarare hur min livsåskådning ser ut. :)  


Kommentarer

Lämna tassavtryck ;o) :

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0