Dag 5 - Vad är kärlek

Vad är kärlek?
Svår fråga, men jag tror att det finns flera olika former av kärlek. På www.ne.se skriver de bland annat så här om kärlek:

"Någon på en gång uttömmande och allmänt accepterad definition av kärlek kan knappast ges"

Jag håller fullständigt med. Jag tror för det första att kärlek är väldigt subjektivt, att varje människa har sin egen uppfattning och känlsa av vad kärlek är. Det jag tror (och hoppas) är att det för de allra flesta är något positivt. En känsla av lycka och värme. Man kan känna kärlek för många olika saker, sin familj, sin partner, ett djur, ja vissa människor kan till och med känna vad som åtminstone liknar kärlek för materiella ting.

För mig är kärlek mellan två människor, förutom lyckokänslor, värme och glädje, en fråga om tillit. Att kunna ha fullt förtroende och lita på någon fullt ut. Att kunna dela vardagens inrutade mönster, utan att tröttna på eller tråka ut varandra. Att finna glädje i det minsta lilla. Att kunna skratta, både med och åt varandra. Att kunna prata om allt, även det som ibland känns svårt och jobbigt. Att kunna ge och ta på lika villkor. Att finnas där för varandra. Att inte döma innan den andre fått en chans att förklara, att lyssna. Att kunna titta framåt och se sig själv tillsammans med den andre, fast att man inte vet vad framtiden bär med sig.
Att se på sin partner och känna djupt inom sig att man tillsammans kan klara vad som helst!

Det är kärlek för mig :)

Kommentarer

Lämna tassavtryck ;o) :

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0