Tjejmilens vara eller icke vara

Ett av mina största personliga mål i år var att genomföra Tjejmilen, och att kunna jogga/springa hela milen. Jag började träna inför loppet för ca 7 månader sedan, och de första två månaderna gick faktiskt väldigt bra. Regelbundna promenader, där jag växlade med jogging gjorde att jag kände att målet nog inte var helt ouppnåeligt. Sedan i slutet av mars blev jag sjuk igen, och det släppte liksom aldrig riktigt. Fortsatte med promenader, fick dock låta bli att springa. Genomförde i slutet av maj Blodomloppet, i oväntat högt tempo med växlingar mellan rask promenad och jogging. Gick alldeles utmärkt, och jag kände återigen att Tjejmilen inte var en så dum idé. Målet nu blev att försöka tangera eller överträffa tiden från Blodomloppet. Tyvärr fick jag problem med en benhinna under sommaren, och fick ta det lite lugnt med själva löpdelen. Sedan blev jag sjuk igen, ännu värre den här gången, det har fortfarande inte gått över. Nu har jag ju dessutom fått reda på vad smärtan/värken och alla andra symptom beror på.
Idag är det 3 dagar kvar till Tjejmilen. Jag har för länge sedan insett att det inte kommer bli något joggande för min del, men jag hade iaf tänkt promenera i lugn takt. Tills jag insåg att om jag gör det, kommer all den minimala energi jag samlat ihop försvinna, och jag kommer bli ännu tröttare ett bra tag framöver. Så jag får helt enkelt prioritera. På måndag börjar min VFU, det är viktigare att jag sparar min energi tills dess. Det blir alltså ingen Tjejmilen för mig, det är inte värt det.
Om jag är besviken? Ja, det är jag nog. Lite iaf. Hade sett fram emot att utmana mig själv till något som jag aldrig i livet skulle göra annars. Gå, självklart! Men jogga/springa? Aldrig! Därför var det så roligt att upptäcka att jag faktiskt tyckte det var kul att växla gång med löpning. Att märka att jag förbättrade tiden på mina olika rundor, trots att jag inte sprang hela vägen.
Därför har jag nu bestämt mig för att inte helt ge upp målet, utan flytta fram det ett år. Den 1 september 2012 ska jag genomföra Tjejmilen, helst på under 93 min. Jag får helt enkelt se det som att jag får mer tid att träna inför milen! Mina underbara löparskor som inköptes tidigt i våras, ska inte upp på någon hylla. De får hänga med ett tag till!

Kommentarer

Lämna tassavtryck ;o) :

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0