Motsatser


Dagens läkarbesök var raka motsatsen till det jag var på hos gynmottagningen. Idag fick jag träffa en läkare som gjorde skäl för sitt namn, lyssnade, tog mig (oss) på allvar och var väldigt trevlig. Efter undersökning och diskussion av olika behandlingsalternativ, har vi (lägg märke till användandet av "vi"!) bestämt att jag ska byta medicin, och ändra upplägget av smärtstillande en aning. Jag ska börja med en medicin som heter Visanne, som är den enda riktad direkt mot endometrios. Den är ganska ny, vilket tyvärr innebär att den inte ingår i högkostnadsskyddet. Vi får punga ut ned ca 1600 de kommande tre månaderna, men det är det lätt värt om den hjälper. Så de närmaste 3 månaderna blir en testperiod, funkar det så funkar det, annars så blir det troligast operation för att säkerställa diagnos, och ta bort eventuella endofynd. Så vi håller helt enkelt tummarna för att medicinen ska fungera!
Det som känns mest skönt är att jag totalt kommer minska antalet tabletter dagligen, fick dessutom utskrivet Alvedon i en högre dos, så jag inte behöver ta lika många av dem också.

Som av en händelse ringde min njurläkare precis när vi gick ut från sjukhuset, och uppdaterade oss om min sköldkörtel. Tydligen är det så att jag har en benägenhet att få en underproducerande sköldkörtel, vilket kan bryta ut i princip när som helst under mitt liv. Det kan bli imorgon, eller när jag är 80. Det viktiga är att hålla koll om jag blir ovanligt trött, energilös och så vidare, så de kan ta nya prover och hålla sig uppdaterade. Annars ska de lägga till de proverna när jag årligen gör mina njurtester.

Så, liten uppdatering om hur det ser ut inom "kategori hälsa" för stunden. Vi är försiktigt hoppfulla, och kör på så gott dte går som vanligt!



Kommentarer

Lämna tassavtryck ;o) :

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0