Status


Senast jag skrev var jag inte säker på om jag skulle skriva mer i den här bloggen. Det har varit en välbehövllig paus, särskilt som jag minst sagt haft fullt upp med att vara sjuk. I fredags kväll fick jag plötsligt riktigt hög feber, frossa och smärtorna dök upp med full kraft. Det blev ambulans till akuten, där de misstänkte njurinflammation pga den höga febern. Jag blev fullpumpad med antibiotika, skickad till röntgen och fick smärtstillande. Personalen var otroligt trevliga på alla ställen, och vi kände oss för ovanlighetens skull riktigt väl omhändertagna.

Röntgen visade dock att det inte var något konstigt med njurarna, var för första gången sedan många år helt stenfri i höger njure, och hade bara ett yttepyttefragment i den vänstra. Väldigt positivt ur njurstensperspektiv, men då blev det också återigen konstaterat att smärtorna inte beror på njursten, utan något annat.

Jag skrevs ut lördag förmiddag, och vi åkte hem och däckade resten av dagen. Fick till råga på allt väldigt ont i halsen, och när vi tittade i den såg det ut som ett skolboksexemplar av halsfluss. Det var antagligen det som orsakade den plötsliga febern, och tack vare antibiotikan blev det inte såihållande som det kunde ha blivit. Med det sagt så tillbringade jag natten till söndagen vaken, då jag inte kunde svälja pga smärta och svullnad i halsen. 

Det var en minst sagt sliten, trött och ynklig Lisa som tillsammans med Peter tog sig in till Endometrioscentrum Valborg förmiddag. Peter var i stort sett lika trött som jag, fast han hade åtminstone inte ont någonstans. Vi var lite tidiga då vi inte visste hur mycket folk det skulle vara på bussarna, men behövde trots det inte vänta länge. Tio minuter före utsatt tid fick vi komma in till läkaren, som var precis lika trevligoch lugn som sist. Det första han gjorde var att titta på mig och konstatera: "Du har ont". 

Nu är jag uppsatt på väntelista till operation, vi har gått tillbaka till dubbel dos Visanne och jag går konstant på tung smärtstillande medicinering. Och är heltidssjukskriven maj ut. Igår gjorde jag ett litet test för att se om jag kunde klara mig utan smärtstillande. Det var en dum idé, framåt kvällen slog allt till ordentligt, men jag hann ta mediciner i tid så jag kunde få ordning på det. Med resultatet att natten till idag var till största delen sömnlös. 

Det är många tankar och funderingar som surrar omkring i huvudet nu, om studier, operation, mediciner, examen... Listan kan göras oändlig. Men nu har vi iaf en plan, vilket gör att det ändå känns bättre, mer hoppfullt. 

För tillfället ägnar jag dagarna åt att vila, och när orken dyker upp påta i trädgården. Vilket endast går korta, korta stunder, men jag får iaf lite frisk luft och kan njuta av solen. Får se hur mycket jag kommer blogga, men det lär nog dyka upp ett inlägg någon gång ibland. 


Kommentarer

Lämna tassavtryck ;o) :

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0