"Challenges create strength"

Är inne på min andra vfu-vecka, och är hemma sjuk. Dagens rubrik läste jag ironiskt nog på min morgontepåse. Det är inte första dagen jag är hemma sjuk, missade två dagar förra veckan. Höll mina första lektioner igår, vilket gick bra. Är lite trött på att inte kunna vara där när jag ska pga att kroppen inte klarar tempot. Är det inte endon som bråkar, så är det lederna. Eller båda samtidigt. Ena dagen är jag pigg, har massor av energi och klarar allt (känns det som iaf) för att nästa dag bli helt utslagen. Jag vet att jag måste anpassa mig efter vad kroippen klarar av, men det fungerar liksom inte riktigt så under vfu. Det finns liksom inte något lugnt tempo, utan det är fullt ös medvetslös, med alla planeringar, uppgifter, lektioner, elever, elever osm har problem, dokument som ska fyllas i, konflikter som ska lösas och dokumenteras och så vidare. Igår satt jag till 22 för att göra iordning inför dagens tänkta lektion. 
Jag läste någonstans att vi endotjejer (eller vem som helst med en kronisk smärtsjukdom) ska tänka att vi behöver lika lång tid till återhämtning som den tid vi lade ner på vad det nu var vi gjorde. Vilket innebär att mina 7 timmar i skolan igår skulle behöva matchas av lika lång tids vila. Och vila är inte detsamma som nattsömn. Problemet är att det inte finns någon tid för återhämtning. När jag var hemma strax efter 15, så var det en kort stunds andhämtning, för att sätta igång med lektionsplaneringar. See the problem?
 
Jag har tänkt öka min grunddos av de "snälla" smärtisarna igen, för att se om det kan underlätta. Jag vill ju så gärna, dels för att det faktiskt är riktigt roligt (jag fick MVG++++++ igår av en elev för min engelskalektion! *skryter glatt*) dels för att det är så förbaskat lite kvar innan jag är färdigexaminerad grundskolelärare. Jag vill ska bli klar till sommaren enligt planen. Jag måste bara lyckas hitta en bra balans. Idag tänkte jag försöka göra färdigt alla grundplaneringar inför nästa veckas lektioner, för att kunna få tid till åtminsone lite återhämtning. Så länge inget oförutsett händer (vilket det typ alltid gör i skolans värld) så borde det gå. I så fall kan jag också ta det lugnt i helgen. Jag har tre lektioner kvar att hålla denna veckan, två i engelska och en i samhällskunskap, men jag har hyfsad koll på vad de ska innehålla, så det känns ganska lugnt. 
 
I helgen kommer förhoppningsvis Hamlet & Dante hem igen, som vi saknar våra tussar! Känns bara fel att komma hem till en tom lägenhet. TSkruttisarna!!!

Kommentarer

Lämna tassavtryck ;o) :

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0